Mācīšanās un ieteikumi
Turpinājumā ir apraksts, kādi mācīšanās principi ir ievēroti, veidojot materiālus un uzdevumus, un kā materiālus vislabāk izmantot.
Saturs
Kad notiek mācīšanās

Programmēšana ir praktiska prasme - jo vairāk vingrinās, jo labāk veicās. Ja tikai klausītos un lasītu par programmēšanu, tad atmiņā paliktu 5-10% no informācijas, ja skatītos un diskutētu, tad 20-50% informācijas, ja praktiski vingrinātos un darītu, tad atmiņā paliktu pat 75% no zināšanām (codenga.com). Tāpēc kursa apguve ir strukturēta pēc iespējas vairāk laika veltot praktisku projektu radīšanai.

Programmēšanas mācīšanās ir arī emocionāls pārdzīvojums, kur sākuma sākumā, kad ir maz zināšanu, ir pārliecība, ka izdosies visu apgūt, bet, kad tiek sperti pirmie soļi, lielā pārliecība strauji krītas un var sajust pat bezcerību, ka šis priekšmets nav priekš manis, jo nekas neizdodas un ir pārāk grūti. Labā ziņa, ka turpinot mācīties un iegūstat vairāk zināšanas, pārliecību ir iespējams atgūt.
Šis viss bija spēkā pirms mākslīgā intelekta plašākās pieejamības. Turpmāk ir jāņem vērā, ka mācīšanās notiek arī ar mākslīgā intelekta palīdzību, kas ir plašāk aprakstīts šeit.

Mācību uzdevumu grūtības pakāpei ir jābūt piemērotai. Mācīšanās vislabāk notiek, ja uzdevumi nav pārāk viegli vai pārāk grūti, ņemot vērā esošās zināšanas un prasmes (learnlets.com).

Grūtības pakāpi var regulēt arī ar atbalsta sniegšanu - lielākam atbalstam tiek piedāvāti koda paraugi un uzdevuma izpildes paraugi. Lai palielinātu uzdevumu grūtību, paraugus var nepiedāvāt.
Pie praktiskajiem projektiem un materiāliem ir izmantotas sekojošas norādes:
- 👨🏫 Seko līdzi - darbs veicams skolotāja vadībā ar skolotāja paskaidrojumiem;
- 🤝 Darām kopā - darbs veicams individuāli, bet ar skolotāja palīdzību, ja netiek uz priekšu;
- 🎓 Daru pats - darbs veicams patstāvīgi.
Lai atmiņā paliktu pat 90% no informācijas, var izmantot koda skaidrošanas metodi, kad ir jāizstāsta vārdiem, kas notiek kodā.
Programmēšana II kursa sasniedzamie rezultāti (SR)
Aktivitātes un projekti ir veidoti tā, lai sasniegtu šādus Programmēšana II kursa (no Skola 2030) sasniedzamos rezultātus (zināšanas, prakses, ieradumus):
- Zināšanas: Skaidro objektorientētās programmēšanas darbības pamatprincipus.
- Zināšanas: Skaidro mašīnmācīšanās darbības pamatprincipus.
- Zināšanas: Skaidro datortīkla darbības pamatprincipus,
- Zināšanas: Skaidro API pielietojumu un nepieciešamību.
- Zināšanas: Skaidro dizaina procesa norisi.
- Zināšanas: Skaidro programmatūras izstrādes dzīves cikla posmus.
- Zināšanas: Skaidro atvērtā koda bibliotēku pielietojumu un iespējamās problēmas.
- Zināšanas: Salīdzina atvērto kodu licences un pamato piemērotību savam programmproduktam.
- Zināšanas: Pamato servera uzturēšanas drošības tehnikas noteikumus, izvēlētās programmēšanas valodas, vides un projekta izstrādes pieejas piemērotību izvirzītajam mērķim.
- Prasmes: Analizē un vērtē dažādus ikdienas procesus.
- Prasmes: Plāno atbilstošus programmprodukta risinājumus, t. sk. izmantojot datubāzes, bibliotēku piesaisti u. tml.
- Prasmes: Izvēlas piemērotu programmatūras izstrādes modeli, programmēšanas valodu un programmatūras izstrādes vidi.
- Prasmes: Izvērtējot avotus, iegūst kvantitatīvus un kvalitatīvus datus. Tos analizē, izvērtē un pielieto programmrisinājumā, piemēram, lielo datu apstrādē, bibliotēku piesaistē u. tml.
- Prasmes: Izmanto programmēšanas valodu un to bibliotēku dokumentāciju un palīdzības sistēmu, lai patstāvīgi apgūtu citas to piedāvātās iespējas.
- Prasmes: Pašvadītā mācīšanās: plāno, uzrauga, izvērtē savu mācīšanos.
- Prasmes: Veido programmas kādā no programmēšanas valodām, t. sk. objektorientētajā valodā.
- Prasmes: Izveido un lieto datubāzi.
- Prasmes: Šifrē datus.
- Prasmes: Izveido un konfigurē atvērtu vai aizsargātu daudzlietotāju lokālu tīklu.
- Prasmes: Izveido tīmekļa serveri programmprodukta izstrādātāja vajadzībām.
- Prasmes: Izmanto dažādas datu struktūras un ar tiem saistītos pamatalgoritmus.
- Prasmes: Izstrādā programmsaskarni (API).
- Prasmes: Lieto mašīnmācīšanos programmvadāmā risinājumā.
- Prasmes: Veido programmatūras prasību specifikāciju.
- Prasmes: Izstrādā programmatūras izvēršanas un uzturēšanas plānu, lietotāja ceļvedi.
- Prasmes: Piesaista standartbibliotēku funkcionalitāti.
- Prasmes: Meklē un pievieno atvērtā koda bibliotēkas.
- Prasmes: Lieto API (programmsaskarni) specializētu funkciju veikšanai.
- Prasmes: Salīdzina programmatūras prasību specifikāciju ar produkta funkcionalitāti (akcepttestēšana).
- Prasmes: Veic atkļūdošanu.
- Prasmes: Demonstrē izstrādāto programmatūras risinājumu (piemēram, klasē).
- Ieradumi: Izmanto labās prakses principus programmas koda pierakstā un strukturēšanā.
- Ieradumi: Ievēro ergonomikas principus darba procesā.
- Ieradumi: Izvērtē un ņem vērā izmantojamo resursu un paša radīto produktu drošības riskus.
- Ieradumi: Koplieto un izmanto savu un citu radītu saturu.
- Ieradumi: Prasmīgi pārvalda savu digitālo identitāti.
- Ieradumi: Efektīvi un droši komunicē, sadarbojoties ar citiem digitālajā vidē.
- Zināšanu, izpratnes, prasmju un ieradumu kombinācijas: Problēmrisināšana: izstrādā izvēlētajai mērķauditorijai nepieciešamu programmproduktu, veicot izpēti un definējot risināmo problēmu, izvēloties piemērotāko risinājumu, plānojot resursus un veicot akcepttestēšanu.
- Zināšanu, izpratnes, prasmju un ieradumu kombinācijas: Projekta vadība: sadala darba pienākumus grupā, plāno nepieciešamos resursus un secīgi veicamos darba soļus, efektīvi komunicē un sadarbojas grupas ietvaros, pārrauga programmprodukta izstrādes procesu.